Kot nie powie Ci wprost, że czegoś nie chce. Że ma dość dotyku, że nie ufa jeszcze nowej osobie, że ma zły dzień albo że właśnie potrzebuje spokoju. Ale jeśli poobserwujesz go przez chwilę, zauważysz, że mówi cały czas. Tyle tylko, że w swoim języku – subtelnym, migotliwym, pełnym delikatnych sygnałów.
Komunikacja z kotem nie polega na wydawaniu komend ani oczekiwaniu odpowiedzi. To raczej uważność – na ciało, na ruch, na spojrzenie. Kot komunikuje się całym sobą. Przekazuje informacje przez oczy, uszy, ogon, przez sposób, w jaki stoi, siada, odchodzi. Każdy z tych sygnałów niesie znaczenie – jeśli tylko chcemy je usłyszeć.
Ziewanie. Powolne oblizywanie nosa. Mrużenie oczu. Odwracanie głowy. Drapanie się za uchem. Siedzenie w pozycji „posążka”, z ogonem owiniętym wokół łap – spokojne, ale czujne. Albo przeciwnie – nerwowe machanie końcówką ogona, szybkie wycofanie, zamrożenie w miejscu. To wszystko są formy komunikatu. Czasem są sygnałem uspokajającym – próbą rozładowania napięcia. Czasem – ostrzeżeniem. Czasem – zaproszeniem do relacji.
Ziewanie
Nie zawsze oznacza senność. To częsty sposób kota na rozładowanie napięcia – gdy coś jest zbyt intensywne, zbyt blisko, zbyt nagłe.
Oblizywanie nosa / szybkie lizanie warg
Subtelny sygnał niepewności lub dyskomfortu. Może pojawić się przy dotyku, zmianie otoczenia, nowych osobach.
Odwracanie głowy / unikanie spojrzenia
Próba uniknięcia konfrontacji. Kot mówi: „to dla mnie za dużo”, „potrzebuję przestrzeni”. To także sygnał, który my możemy wysłać do kota mówiąc mu, że my konfrontacji także nie chcemy.
Mrużenie oczu / powolne mruganie
Wyraz spokoju i zaufania. Często komunikat: „jestem przy Tobie, ale na moich zasadach”. To także sygnał uspokajający. Można odpowiedzieć tym samym, dając kotu znać, że mamy dobre zamiary.
Drapanie się w sytuacji stresowej
Zachowanie zastępcze – kot nie wie, co zrobić, więc wykonuje znajomą czynność, by się uspokoić.
Mycie się w środku interakcji
Sygnał uspokajający – sposób na odzyskanie kontroli, gdy coś staje się zbyt intensywne lub niekomfortowe. Podobnie jak powyżej - jest to zachowanie zastępcze.
Pozycja „posążka”
Kot siedzi prosto, z ogonem owiniętym wokół łap. Może wyglądać spokojnie, ale to często postawa czujna, zamknięta, wycofana. Mówi "nie dotykaj".
Uderzanie ogonem / końcówką ogona
Oznaka narastającego napięcia, frustracji lub irytacji. Warto wtedy zmniejszyć bodźce lub się wycofać.
Zamrożenie – kot sztywnieje, zastygnięty w bezruchu
Nie jest to spokój, a raczej objaw stresu. Kot „zawiesza się”, bo sytuacja go przerasta.
Rozciąganie się po stresie
Powrót do równowagi. Sygnał, że napięcie opadło i kot znów czuje się bezpiecznie.
Zrozumienie kociej mowy ciała to nie tylko klucz do zapobiegania problemom behawioralnym. To także droga do budowania relacji. Jeśli kot widzi, że jego subtelna prośba została zauważona – że go odstawiasz, przestajesz głaskać, robisz krok w tył – zaczyna ufać. Uczy się, że jego granice mają znaczenie. Że może być z Tobą sobą.
Niektóre koty komunikują się bardzo subtelnie – szczególnie te bardziej wrażliwe, ostrożne, mające za sobą trudne doświadczenia. Warto wtedy stworzyć im przestrzeń, w której nie trzeba mówić głośno. Czasem wystarczy ciepłe miejsce do schowania się, rytuał dnia, czułość w spojrzeniu. I przestrzeń, by nic nie musieć.
Im lepiej rozumiesz mowę ciała kota, tym łatwiej jest zapobiec nieporozumieniom, frustracji i niepotrzebnym konfliktom. I tym więcej jest w codzienności miejsca na spokój, lekkość i prawdziwą relację – opartą nie na kontroli, ale na dialogu. W ciszy, z szacunkiem i uwagą.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Karolina Pluta, ul. Rolników 318, 44-141 Gliwice. Twoje dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na przesłane zapytanie oraz ewentualnego kontaktu w sprawie wizyty behawioralnej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda osoby, której dane dotyczą). Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu. Zgoda może być cofnięta w dowolnym momencie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji powyższego celu. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych możesz kontaktować się mailowo lub listownie na adres administratora. Więcej przeczytasz tu: Polityka Prywatności.
KONTAKT
Masz pytania?
(+ 48) 797 688 093
Pon-Nd 08:00 - 20:00
Gliwice, Śląskie
(dpjazd ok. 50 km od Gliwic)
ogonwgorze@gmail.com
Gdzie dotrę w celu pomocy? Gliwice | Katowice | Zabrze | Bytom | Ruda Śląska | Tarnowskie Góry | Chorzów | Świętochłowice | Siemianowice Śląskie | Mikołów | Knurów | Piekary Śląskie | Sosnowiec | Będzin | Tychy | Rybnik | Żory | Pyskowice | Dąbrowa Górnicza | online